ÖLÜLERİMİZ İÇİN KURAN OKUMAK KONUSUNDA NELER DENMİŞ.
Kuran’ın, ölülerimiz için, Kuran okuyacaksınız diye hiçbir beyanı yoktur. Kuran okumanın, sebep ne olursa olsun faydası, ölülere değil sadece Arapça anlayarak okuyup, yoksa kendi anladığı dilden anlayıp okuyan diri olanlaradır. Çünkü Kuran ölüler kitabı değil, diriler kitabıdır. Zaten araştırılırsa görülecektir ki, ölüler arkasından Kuran okumak veya hatimler yapmak, sonradan yapılmaya başlandı, tesbihatlar çekmek adeti, Arap İslam dünyasında yoktur. Hz. Peygamberin ölülerin arkasından Kuran okunmasına ilişkin hiçbir beyanına ana kaynaklarda rastlanmıyor. Şimdi de İslam fıkhının otorite isimlerinden kabul edilen İbnül Kayyım el Cevziyye’ye bakalım ne demiştir. “Hz. Peygamber, ölü evlerini ziyaret eder, başsağlığı dilerdi, ama Peygamberin ölü evinde ve kabirlerde/mezarda yada başka bir yerde ölüler için Kuran okumak diye bir sünneti yoktu. Bütün bunlar sonradan uydurulmuş çirkin bidatlerdir. (İbnül Kayyım el Cevziyye; Zadül Mead, 1/ 527)
53/Necm 38, “Gerçekten hiçbir günahkar, başkasının günah yükünü yüklenemez.” 53/Necm 39, “Bilinsin ki, insan için kendi çalışmasından başka bir şey yoktur.” İmam Şafii, bu ve diğer bazı ayetleri delil gösterip ölülerin arkasından okunan Kuran’ın ölülere hiçbir yarar sağlamayacağını söylemiştir. İmam Şafi, şöyle diyor, böyle bir Kuran okuyuş, ölünün kendi ürettiği bir kazanç/sevap değildir. onun için de, ne Kuran’da, ne de sünnette ölünün arkasından Kuran okumakla ilgili hiçbir beyan yoktur diyor. 2/Bakara 110, “Namzı kılın, zekatı verin, önceden kendiniz için yaptığınız her iyiliği Allah katında bulacaksınız. Şüphesiz Allah, yapmakta olduklarınızı noksansız görendir.” 17/İsra 7, “Eğer iyilik ederseniz kendinize etmiş, kötülük ederseniz yine kendinize etmiş olursunuz…” Bu ve benzeri ayetlerden anlıyoruz ki, kendi yaptığımız ibadetler, hayırlar, sevaplar Allah katında bize faydası olacak. Yakınlarımızın, çocuklarımızın veya birilerinin bizim için, yerimize ölü canlı fark etmez, yaptığı hayırlar, sevaplar, hatimler, Kuran okumalar, kurban kesmeler, yerimize hacca gitmeler her ne ad altında olursa olsun yapılanlar sadece yapanlara faydası vardır, diğerlerine faydası olmaz. Eğer faydası olsaydı, ayetlerde yer almaz mıydı? Kim ve nereden geldiği araştırılmadan, ayetlere aykırı işler, ameller uydurulup yapılırsa bunu faydası yerine zararı olur. Çünkü, Allah’ın koymadığı bir din hükmünü koymuş anlamı ortaya çıkar, o harekette insanı sevaba değil şirke götürür. Hava ve hevesini din edinme ve rab edinme tam da budur.