KADIN ERKEK İLİŞKİSİ VE YASAKLAR-2
Hadis kitaplarında, Hz. Peygamberin hayızlı eşleriyle cinsi münasebet dışında, normal münasebetlerini nasıl sürdürdüğünü açıklayan bir çok hadis nakledilmiştir. Bunlar, Yahudilerin ve cahiliye Araplarının hayızlı kadınlardan uzaklaşmak hususunda Yahudi inancının tesirinde kalan ve çekingen davranış gösteren, Hz. Ayşe’nin bir hadisini, örnek olarak zikredebiliriz. Resul (a.s.) “Mescitten seccadeyi bana alıver, dedi, Ben de hayızlı olduğumu söyleyince, onu bana alıver, hayız senin elinde olan bir şey değil, buyurdu.” (Hadis için bknz. Müslim sahih, 1/ 245)
Yahudilerin hayızlı kadına karşı takındıkları bu aşırı derecedeki tavrın aksine Hıristiyanlar, bunu hiç önemsemiyorlar, yahut onlar da aşırı derecede kolaylığa meylediyorlardı. Müslümanlar Medine’ye hicretten sonra Yahudileri de yakından tanıyınca, kitap ehlinden bu iki din mensuplarının hayızlı kadınlara karşı takındıkları bu farklı davranışı anlamakta güçlük çekmemişlerdi. Diğer meselelerde olduğu gibi bunun da sebebini araştırıyorlar ve zaman, zaman Hz. Peygambere gelerek durumu O’na soruyorlardı. Zira kendilerinin de hayızlı kadınlar karşısında, Allah’ın emrine uygun bir davranışları olması gerekirdi. Enes İbn Malik der ki: Yahudiler, içlerinde bir kadın hayız olduğu zaman, o kadınla beraber yemek yemezler, evlerde o kadınla bir araya gelmezlerdi. Sahabeler de hayız meselesini Peygambere sordular. Bunun üzerine ‘Allah, sana kadınların ay halini soruyorlar’ ayetini indirdi. Bunun üzerine Hz. Peygamber, ashabına, cinsi münasebet dışında hayızlı kadınlarla her şeyi yapabilirsiniz, buyurdu.” ( Müslim, Sahih, 1/ 246, Ebu Davut, Sünen, 1/ 59, 499. Nesai, Sünen,1/ 187. Tirmizi, Sünen, V. 214. Ahmet İbn Hanbel, Müsnet III. 132, 246.) Cahiliye döneminde Araplar ve kitap ehli olan Yahudiler, kadınların hayız gördükleri günlerde onlardan uzak dururlar, aynı sofraya bile birlikte oturmazlardı. “ Eğer bir kadının akıntısı olur ve bedeninde akıntısı kan olursa, yedi gün murdarlığında kalacak ve ona her dokunan akşama kadar murdar olacaktır. Murdarlığında üzerinde yattığı her şey murdar olacak, üzerinde oturduğu her şey de murdar olacaktır. O kadının yatağına dokunan her adam esvabını ( elbisesini ) yıkayacak ve suda yıkanacak ve akşama kadar murdar olacaktır. Adetli kadın neye dokunursa hepsi murdar olur ( pis olur ). ( Tevrat’ın Levililer 15/ 19. Bölümü. ) Kuran’ı kerim meal ve tefsiri. Prof. Dr. Talat Koçyiğit, Prof. Dr. İsmail Cerrah oğlu. 1 cilt. D.İ.B.Y.
Adet hali hakkında geleneksel Yahudi tavrını sahabeden bize gelen sahih rivayetlerden öğreniyoruz. Buna göre adetli kadının yemeğini yemiyorlar, adetli kadının elinden bir şey içmiyorlar, onlarla aynı evde oturmuyorlardı. Bu durum Resullullah’a sorulunca, şu cevabı verdi: “ Birleşme dışında her şeyi yapın.” ( Müslim, Hayd, 3/ 16. Ebu Davut, Tahare 102 (258), Nikah 46. Tirmizi, Tefsir 2/ 24. Nesei, Tahare, 180, Hayd, 8.) Yahudilere Peygamberin bu sözü aktarılınca şu ilginç sözü söylediler. “ Bizim hükme bağladığımız hiçbir mesele yok ki bu adam (Peygamberimiz) ona muhalefet etmemiş olsun.” Yahudilerin bu sözü üzerine, konu hakkında tereddütlü davranan Üseyd b. Hudayr ve Abbad b. Bişr isimli sahabeler, onların görüşlerini Peygambere yeniden nakledince, Peygamber, rengi atacak şekilde kızdılar. Bu iki zat Peygamber’i süt ikram ederek sakinleştiriyorlardı. ( Aynı eser, Müslim, Ebu Davut, Tirmizi.)