HAYRİHİ VE ŞERRİHİ, HAYIR VE ŞER KİMDENDİR?
Çok konuda olduğu gibi, hayır ve şerrin kimden olduğu konusu da iyi anlaşılamamıştır. Hayır, Allah’ın Kuran’da geçen esma-i hünsasındandır, yani “Vallahü hayrun ve ebga.“ “Allah, mükafatı en hayırlı ve en sürekli olandır.” Şer ise, Allah’ın ne ismi, ne sıfatı, nede fiili değildir ve olamaz. Şer eşyanın özünden değil, yaratılış amacına aykırı kullanılmaktan olur. Yaratılış amacına uygun kullanılan her şeyin varlığı hayırdır. Allah Kuran’da 3/ Ali İmran 26. “ Bi-yedikel Hayır.” “ Hayır Sendendir.” Diyen ayet vardır, ancak Bi-yedikeş- şer, şer sendendir diyen bir tek ayet bulamazsınız. Allah pek çok ayette, 3/ Ali İmran 104. “ Sizden, hayra çağıran, iyiliği emredip, kötülükten meneden bir topluluk bulunsun. İşte onlar kurtuluşa erenlerdir.” Allah, insanları hep hayra çağırır ve insanlara da hayra çağırmayı emreder. Bu ayetlerden anlaşılan odur ki, şerrin Allah’a nispet edilmesi, Kuran’a uygun değil, sadece rivayet kültüründe vardır, yani birileri uydurmuştur. Eğer birileri, Peygamber böyle diyorsa biz de diyoruz ki, Nebimiz olan Peygamberimizin din anlayışını ve din söylemini Kuran inşa etmiştir, yani Peygamberimizi de Kuran dışında, Kuran’la zıt, ayrı düşen bir söz söylemez.
6/ Enam 50. “ De ki: Ben size, Allah’ın hazineleri benim yanımdadır demiyorum, ben gaybı da bilmem, size ben bir meleğim de demiyorum, ben, sadece BANA VAHYOLUNANA UYARIM. De ki: Kör ile gören hiç bir olur mu? Hiç düşünmez misiniz.” Yine 7/ Araf 188= 10/ Yunus 49, gibi.
4/ Nisa 79. “
Sana gelen iyilik Allah’tandır, başına gelen kötülük ise kendi nefsindendir…” Hayır ve şerri sizin beğenileriniz belirlemez, sizin bir şeye hayır veya şer demeniz o şeyin mahiyetini değiştirmez, olsa olsa sizin temennilerinizdir. Mesela kul uçağa binmeye giderken geçirdiği kazaya şer der, yetişemediği uçağın düştüğünü haber alınca aynı şeye döner hayır der. O zaman hayrı ve şerri Allah’tan öğrenmek zorundayız. Yani sizin hayır veya şer dediğinize Allah öyle demiyorsa, orada sizden kaynaklanan bir problem var demektir. O zaman baktığınızı tanımlamayı bırakın da bakışınızı düzeltin, bunun içinde Allah’ın gör dediği yerden bakılmalıdır. Allah’ın gör dediği yer ise sadece vahiydir, yani sadece Kuran’dır.Allah’ta Kuran’da hayrı emretti, şerri de yasakladı ve uyarısını yaptı böyle biline.