Hür İrade2
Ankebut. 41. “Allah’tan başka evliya edinenlerin
durumu, örümceğin durumu gibidir.
Örümcek bir yuva yapar kendine, hâlbuki
yuvaların en çürüğü şüphesiz örümcek yuvasıdır.
Keşke bilselerdi.”
Genel inanç sistemi şöyle. Allah’ı inkâr demek
değil. Allah’a inanırken Allah’la birlikte
çeşitli nesne ve varlıkları Allah’ın gücüne,
yetkisine onları ortak edip, onların hatırına
denerek aracı koşularak ortak koşulmuş oluyor.
Lokman. 25. “Andolsun onlara gökleri ve
yeri kim yarattı diye sorsan, mutlaka Allah
derler. De ki öyleyse övgü de yalnız Allah’a
mahsustur. Ama onların çoğu bilmezler.”
Bu ayete göre göğü yaratanın Allah olduğu
açıklanıyor. Hatta hacılara su dağıtılıyor,
Kâbe’yi tamir edip onarmayı da yine ayet
açıklıyor.
Tevbe. 19. “Ey Müşrikler. Siz hacılara su vermeyi
ve Mescidi Haramı onarmayı, tamiri
Allah’a ve ahret gününe iman edip de Allah
yolunda cihat edenlerin imanı ile bir mi tutuyorsunuz?
Hâlbuki onlar Allah’ın katında
eşit değildir. Allah zalimler topluluğunu hidayete
erdirmez.”
Müşrikler denince şirk ortak koşanlar anlamına
geliyor. Zaten Allah’ımız bunu açıklıyor,
ortak koşuyorlar, inkâr etmiyorlar. Hz.
İbrahim’in babası Hz. Nuh’un oğlu, hanımı;
Hz. Lut’un hanımı Hz. Peygamber’imizin
amcaları ve diğerleri ibadet ediyorlar, dua
ederken de dualarına kendi kabilelerinin
veli evliya diye adlandırdıkları din büyükleri
Lat, Menat, Hubel, Uzze, Yegus ved, Suva
gibi isimlerin yüzü suyu hürmetine diye dua
ediyorlardı.
Hud. 42, 43, 44. enfal 35. Zümer 3. Yunus 18.
Necim 19, 20. Nuh 23. Araf 194. Yusuf 40. gibi
ayetler ve bunlara benzer çok ayetler bunu
açıklıyor.
İşte şirk koşmak ortak koşmak aracı koymak
hatır koydurmak bunlar şirk olarak açıklanıyor.
Kehf. 26. “…Allah kendi hükümranlığına
kimseyi ortak etmez.”
Furkan. 2. “…mülkünde ortağı bulunmayan…”
Hac. 25. “…Bana hiç bir şeyi eş ortak tutma…”
Ortak koşmak şu şekillerde oluyor: Allah’ın
ilim sıfatına göre her şeyi Allah bilir. Veli, evliya
şeyh, yatır, türbelerdeki yatanlar, gaybı
bilir dersek şirke düşmüş oluruz.
Allah’ın irade sıfatını, Allah dilediğini yapar
deyip, bu sıfatı insanların akıllarını çalıştırmamaları,
onları hür iradeleriyle her hangi
bir iman işini yapmalarını akıllarını çelerek
tuzağa ve şirke bulaştırıyorlar.
Allah’ın kelam ilmini Allah söz söyler. Allah’ın
sözünden evvel kendi bilginlerinin,
âlimlerinin, atala-rının, hocalarının, efendilerinin,
şeyhlerinin sözüne inandırıyorlar.
Onların sözlerini Allah’ımızın ve Dini İslam’dan
önce okuyorlar ve önde tutuyorlar.
Vücut sıfatı Allah vardır. Her yerdedir. Bu
sıfatı, Veli, evliya denilen kişilere, şeyhlerine
vererek onların her yerde hazır olduklarını
onlardan ruhaniyetlerinin her yerde hazır
olduğunu baskı yaparak söylüyorlar. Diğer
sıfatları.
Yapılan yanlışlık şu Allah’ın sıfatlarını Peygam-
ber’lere, veli, evliyalara, şeyhlere, efendilere
veriyorlar. Allah’ın sıfatını Allah’a,
peygamberin sıfatını Peygam-ber’e, veli, evliya
yani inanmış Müslüman olan kadın erkek
sıfatını birbirine karıştırmadan inanmak
lazım. Eğer sıfatlar karıştırılır ve anlamlar
başkalarına yüklenirse şirk olur. Ortak koşulmuş
olur.
Toplum Allah bir diyor bir olduğuna da dili
ile inanıyorlar, fakat sıfatlarıyla bir olduğuna
inanmak lazım. Allah’ın sıfatlarını Allah’ın
dışındaki başka varlıklara veriliyorsa şirk,
ortak koşmak olur.
Her insan bazı şeyleri bilir, ama sınırlıdır.
Her şeyi bilemez. Buna Peygamber’ler, veli,
evliyalar, şeyhler, efendiler, hocalar, âlimler,
mezhepler her şey girer. Sadece ve sadece
her şeyi Allah’ımız bilir. Şirk ve ortak koşmak
buradan oluyor.
Peygamber’ler, veli, evliyalar, şeyhler, yatırlar,
hocalar, âlimler gaybı bilmezler, ne yazıktır
ki bunlara bu sıfat veriliyor.
Gaybı Allah’ın dışında hiç kimse bilmez ve
bilemez. Efendileri, şeyhleri gaybı bilir deniyor.
Şirk ve ortak koşmak buradan oluyor.
Yardım etmek sıfatı Allah’ındır. İnsanlar belli
şeylerde yardım ederler, yardımcı olurlar.
Fakat din iman yönünden bu yetki sadece
Allah’a aittir. Şirk ve ortak koşma buradan
oluşuyor. Çoğaltılır. Ne yazıktır ki insanlara
bunu kabul ettiremiyoruz. Bizim bu hataya
düşmemiz şirk olmaz