ALLAH’A NASIL ORTAK KOŞULUYOR – 2 –
Her ne kadar Allah’a dua edip yalvarıyoruz
deseler de ölülere, yaşayan insanlara aracı ve
şefaatçi olarak inanıyorlar ve bu hareketleri
tevhit inancına aykırı oluyor. 19/Meryem
81, “Onlar/insanlar, kendilerine bir itibar ve
kuvvet vesilesi olsun diye Allah’ın yanında
başka alt tanrılar edindiler.” Ayette belirtilen
alt tanrılar, şefaatçi ve yüzü suyu hürmetine,
hatırlarına inanılan aracılardır. Allah bunu
kabul etmiyor, direk ve yalnız benden dua
ve istekte bulunun diyor. Yine 46/Ahkaf 28,
“Allah’ın yanında kendilerine yakınlık/aracı
sağlamak için tanrı edindikleri şeyler, kendilerine
yardım etselerdi ya, hayır onları bırakıp
gideceklerdir. Bu onların yalanı ve uydurup
durdukları şeylerdir.”
***
Ayetler Allah’a yaklaştırıcı olarak inandıkları
veli, evliya, şeyh, yatır, türbe ve Salih olarak
inanılan insan ve diğer yaratılan nesneleri
put olarak açıklıyor ve onların hiçbir faydasının
olmayacağını boş ve manasız bir kuruntu olduğuna
dikkat çekip insanlığı ikazla uyarıyor.
43/Zuhruf 15, “Ama onlar/insanlar Allah’ın kullarından
bir kısmını Allah’ın bir cüzü kıldılar.
Gerçekten insan apaçık bir nankördür.” Allah’ın
cüzü demek Allah’ın yetkilerinin bazıları bunlarda
var demektir, yani bunlar hatırlı kişiler,
bunların ağırlığı var Allah bunları reddetmez
diye inanılan kişilerdir. 9/Tövbe 113, “Allah’ın
emrine teslim olmayıp cehennem ehli oldukları
açıkça belli olduktan sonra, akraba dahi
olsalar Allah’a ortak koşanlar için af dilemek
ne peygambere yaraşır ne de insanlara.” 9/
Tövbe 80, “ Ey Muhammed onlar için ister
af dil ister dileme, onlar için yetmiş kez af
dilesen de Allah onları asla affetmeyecektir.
Bu onların Allah ve resulünün emirlerine
uymamalarından dolayıdır. Allah fasıklar
topluluğunu hidayete erdirmez.” 63/Münafıkun
6, “Onlara mağfiret dilesen de, dilemesen de
birdir, Allah onları kesinlikle bağışlamayacaktır.
Çünkü Allah, yoldan çıkmış topluluğu doğru
yola iletmez.”
***
Ayetlerden anlaşılan şüreka kelimesi, şirk ve
ortak koşanlar olarak, bu dünyada sözlerine
uyup dinledikleri/taptıkları olarak açıklanıyor,
canlı veya ölmüş hatırlı peygamberler, veli,
evliya, şeyh, yatır gibilerdir. Allah peygamberlerine
bile böyle bir yetki vermemiştir, ayetler
Kuran’da, daha direnip, mazeret aramanın
veya zorlamanın anlamı nedir acaba? 9/Tövbe
31, “Yahudiler Allah ile birlikte bilginlerini,
hahamlarını Hıristiyanlar da rahiplerini ve
Meryem oğlu Mesih/İsa’yı rabler edindiler.
Halbuki, onlara ancak tek Allah’a kulluk etmeleri
emir olundu. Allah’tan başka tanrı/sözü
dinlenen/emrine uyulan yoktur, Allah bunların
ortak koştukları şeylerden uzaktır.” Allah bizleri
bu ayetlerle korumak istiyor.