EZAN DUASI
Allahümme Rabbe hazihiddavetitaamme vessalatil gaimeti diye devam eden ezan duası, bir çok Müslüman tarafından ezan bitince yapılmaktadır. Bu duanın anlamı şöyledir. “Ey bu yüce davetin ve hazır olan namazın sahibi Allah’ım, Muhammed’e vesile ve fazilet ver, O’nu kendisine vaat ettiğin yüksek makama ulaştır.” Rivayete göre Peygamberimiz şöyle demiş. “ Bu duayı kim okursa kıyamet gününde o kimse şefaatime hak kazanır.” ( Buhari, Riyazussalihin 2. Cilt, 8 baskı sayfa 372.)
Başka bir hadis aynı kitap sayfa 372, 1044 numaralı hadis. Bir kimse müezzini işittikten sonra. “ Bir Allah’tan başka ilah bulunmadığına ve Muhammed’in Allah’ın kulu ve Resulü olduğuna şahadet ederim. Rabbülalemin olarak Allah’ı, Peygamber olarak Muhammed’i, Din olarak İslam’ı ve Müslümanlığı kabul ettim ve bunlara razı oldum, derse günahları mağfiret olunur.” Buyurdu deniyor.
Yine, 1045 numaralı hadiste ise: “ Ezan ile kamet arasında yapılan dua reddolunmaz, behemahal kabul olunur.” Buyurmuştur.( Ebu Davud, Tirmizi.) 1042 nolu hadis: Ebu Said el Hudri rivayet etmiş. Peygamber buyurdu: “ Ezanı işittiğiniz zaman müezzinin söylediğini tekrar ediniz.” ( Buhar ve Müslim) Rivayetler incelendiğinde hadisler de 1) Dua edilmesi isteniyor, yapılacak duanın kabul olunacağı açıklanıyor. 2) Salavat okuyun isteniyor, aslında salavat okumak, Peygamberin yaptığını yapıp O’na destek vermektir, yani Kuran’da ki tebliğ ettiği Allah’ın dinine uymaktır. 3) Benim için vesile isteyin, makamı bana Allah nasip etsin isteniyor. Allah, Peygamberine, 17/ İsra 79. “Rabbinin, seni övgüye değer bir makama göndereceğini umabilirsin.” Ve 48/ Fetih 2. “ Böylece Allah, senin geçmiş ve gelecek günahını bağışlar. Sana olan nimetini tamamlar ve seni doğru bir yola iletir.” Bu ayetler Peygamberimize makamın verileceğini açıklıyor.
Ritazüssalihin Tercümesi kitabında, 5 tane hadis olduğu rivayet ediliyor. 1041 no, hadiste, salatü selam okunması, 1042 de, Müezzinin okuduğunu tekrar edin ezanı, 1043 de Peygambere vesile ve fazileti nasip edilip, makamı Mahmud’a ulaşması isteniyor, 1044 de Allah’ı teklemek, Muhammed’in Allah’ın kulu ve Resulü olduğuna şahadet, din olarak İslam olduğu, 1045 de Ezanla kamet arasında yapılacak duanın kabulü açıklanıyor.
Sahihi Buhari MUHTASARI tecridi Sarih Tercümesi ve Şerhi. Diyanet yayınları sayı 55—2. Cilt 6. Baskı sayfa 569. 363 numaralı hadiste Ebu Saidi Hudri, Allah’ın Resulü buyurdu. “ Müezzinin nidasını sesini işittiğinizde, sizde onun dediği gibi deyiniz.” Buyurdu. Sahihi Buhari de sayfa 572 ve 573 de, 365 numaralı hadiste de, Riyazüssalihin 1043 numaralı hadis gibi, “ Peygamberimize vesile ve fazileti nasip edilmesini ve makamı Mahmuda ulaşması isteniyor.” Ayrıca Sahihi Buharide iki hadis daha geçiyor 363—365 numaralı. Şimdi bu hadisler içinde sadece biri okunuyor, diğerleri okunmuyor. Okunan hadiste de vesile ve fazileti ver diye dua etmemiz isteniyor. Peygamberimiz zaten faziletin timsali olarak, Allah tarafından Kuran’da açıklanmıştır. 17/ İsra 79 ve 48/ Fetih 2. Ayetler,Hz Peygamberimizin ahlakı Kuran ahlakıdır. Peygamberimiz için, 17/ İsra 79. “…Rabbin seni makamı mahmuda göndereceğini umabilirsin.” Allah ayette açıklıyorsa ki, ayet bunlar, Allah’ın vadi şaşmaz, Allah emrini yerine getirir.Hadislerde ki, istenen dua yapılmasıdır, Duayı, Ezan ve Kamet arasında yapmamız isteniyor, aslında dua her zaman ve her yerde yapılır, insanın yaptığı hangi doğru dua Allah’a ulaşmaz veya, Allah kabul etmez diye böyle bir şey olmaz. Yeter ki, biz doğru bir dua ile Allah’a dua edelim gerisini Allah bilir. Allah’tan, başta kendimiz, ana, babamız, bütün ölmüş yakınlarımız ve bütün Müslüman’lar için ya Kuran’dan dua ayetlerini veya içimizden gelen doğru duayı yaparak yalnız Allah’tan, bizleri affetmesini, bağışlamasını, cenneti, sağlık ve sıhhat nasip etmesini, helalından rızık ve meşru olan bütün şeyleri Allah’tan nasip etmesini, araya aracı koymadan isteyebiliriz. 2/ Bakara 186. “ Kullarım sana beni sorduğunda söyle onlara, Ben çok yakınım, Bana dua ettiği vakit dua edenin dileğine karşılık veririm O halde kullarımda Benim davetime uysunlar ve Bana inansınlar ki doğru yolu bulalar.” Bu ezan duasını sadece Arapçasını ezberleyip okuyanlara bazen soruyorum, ne demek istiyorsunuz, niçin okuyorsunuz cevap, herkes okuyor bende okuyorum diyorlar. Allah’ın hakkında ayeti olan bir duayı Allah’tan Peygamberimiz için istemek yerine, ihtiyaçlarımız olan diğer duaları yalnız Allahtan istememiz daha uygun düşmektedir. Allah Peygamberimiz için yüzde, yüz Makamı Mahmudu ve fazileti verdiğini açıklamasına rağmen, şüpheli davranmak doğru mudur acaba? Kametten sonra ezan duası ile ilgili Peygamberimizden bize herhangi bir bilgi ulaşmamıştır. ( Tahtavi, Haşiye ala Merakil Felah, 1, 137) ( İbn Nüceym, el Bahru’r Raik, 1, 273)