GÖSTERİŞ YANİ RİYA.
Riya yapacağı bir işi veya ibadeti Allah
rızası için değil de, birileri görsün
diye yapmaktır. O işi zaten bir kul
olarak yapacaktır, ancak yapacağı o
işi veya ibadeti sanki bakın ben bu işi
yapıyorum dercesine göstere, göstere
yapıp bakın ben bu işi, bu ibadeti
yaptı yada yapıyorum dercesine hal
ve tavır içinde olmaktır. Bu insanın
şahsiyetinin kirlenmesinden oluşur,
böyle bir duygu ve düşünce, ibadetlerin
çalınmasına yok olmasına neden
olur. Bu adeta şu anlama gelir, Allah
için yapması gereken bir ameli, ibadeti
Allah için yapması gerekirken, (Allah
insanın yaptığı işler ne ise açıkta
olsa, gizli de olsa bilir inancını unutmak
gibi bir şeydir.) yapacağı işleri
şeytana ve nefse kaptırıp, Allah yerine
nefsin ve şeytanın dediklerine teslim
olup uymak ve izlemektir.
107/ Maun 4, 5. “ Yazıklar olsun o ( bilinçsiz
) namaz kılanlara ki, onlar namazlarını
ciddiye almazlar.” 107/ Maun
6, 7. “ Onlar gösteriş yapanlardır; hayra
da mani olurlar.” 4/ Nisa 142. “ …Onlar
namaza kalktıkları zaman üşenerek
kalkarlar, insanlara gösteriş yaparlar,
Allah’ı da pek az hatıra getirirler.”
Bir iş veya ibadet yaparken sadece Allah
rızası için yapmak gerektiğini bu
ve benzer ayetlerde Allah bize hatırlatma
yapıyor, uyarıyor. Allah, gösteriş
ve riyayı sadece namaz ve yardım
için demiyor, bütün hayatımızdaki
davranışlarımızın tamamında gösteriş
yapılabileceğini uyarıp, hatırlatıyor. Ve
hatta bazı insanlar da yaptıkları amellerle
gösterip yaparken, bazı insanlarda
yapmadıkları işleri, amelleri yapmış
gibi göstermeye çalışırlar yağcılık ve
yalakalık yaparlar.
İbadet ve amel yaparken Allah rızası
için yapılmalıdır. 76/ İnsan 8. “Onlar,
kendi canları çekmesine rağmen yemeği
yoksul, yetime ve esire yedirirler.”
76/ İnsan 9. “ Biz sizi Allah rızası
için doyuruyoruz; sizden ne bir karşılık
ne de bir teşekkür bekliyoruz.”
Allah rızası için yapılan bir yardımdan
herhangi bir menfaat veya karşılık
beklenmemelidir, karşılık sadece ve
yalnız Allah’tan beklenmelidir. Bir ihtiyaç
sahibini kendi cemaatinden, tarikatından,
veya siyasi görüşünden ya
da, siyasi olarak yapacağı yardım karşılığı
oy hesabıyla yapmak yardımın
sevabını yok edebilir, yani başkalarının
övgüsünü kazanmak için yapıyorsa
o hayra, şeytan ve nefis ağırlığı yön
vermektedir, o yapıla amelden hayır
olmaz. 9/ Tövbe 17. “…Onların bütün
işleri boşa gitmiştir…” Yani Dindarlık,
birtakım şekli merasimlerden önce
iman, tasdik ve Allah içindir.”