GÖSTERİŞ YANİ RİYA

Riya  yapacağı  bir  işi  veya  ibadeti Allah  rızası  için  değil de,  birileri  görsün  diye  yapmaktır.  O  işi  zaten  bir  kul  olarak  yapacaktır,  ancak  yapacağı  o  işi  veya  ibadeti  sanki  bakın  ben  bu  işi  yapıyorum  dercesine  göstere,  göstere  yapıp  bakın  ben  bu  işi,  bu  ibadeti  yaptı  yada  yapıyorum  dercesine  hal  ve  tavır  içinde  olmaktır.  Bu  insanın  şahsiyetinin  kirlenmesinden  oluşur,  böyle  bir  duygu  ve  düşünce,  ibadetlerin  çalınmasına  yok  olmasına  neden  olur.  Bu  adeta  şu  anlama  gelir,  Allah  için  yapması  gereken  bir  ameli,  ibadeti  Allah  için  yapması  gerekirken,  (Allah  insanın  yaptığı  işler  ne  ise  açıkta  olsa,  gizli de  olsa  bilir  inancını  unutmak  gibi  bir  şeydir.)  yapacağı  işleri  şeytana  ve  nefse  kaptırıp,  Allah  yerine  nefsin  ve  şeytanın  dediklerine  teslim  olup  uymak  ve  izlemektir.

107/ Maun  4, 5. “ Yazıklar  olsun  o (  bilinçsiz )  namaz  kılanlara ki,  onlar  namazlarını  ciddiye  almazlar.”  107/ Maun  6, 7. “ Onlar  gösteriş  yapanlardır;  hayra da  mani  olurlar.”   4/ Nisa  142. “ …Onlar  namaza  kalktıkları  zaman  üşenerek  kalkarlar,  insanlara  gösteriş  yaparlar,  Allah’ı da  pek  az  hatıra  getirirler.”      Bir  iş  veya  ibadet  yaparken  sadece  Allah  rızası  için  yapmak  gerektiğini  bu  ve  benzer  ayetlerde  Allah  bize  hatırlatma  yapıyor,  uyarıyor.  Allah,  gösteriş  ve  riyayı  sadece  namaz  ve  yardım  için  demiyor,  bütün  hayatımızdaki  davranışlarımızın  tamamında  gösteriş  yapılabileceğini  uyarıp,  hatırlatıyor. Ve  hatta  bazı  insanlar da  yaptıkları  amellerle  gösterip  yaparken,  bazı insanlarda yapmadıkları  işleri, amelleri  yapmış  gibi göstermeye  çalışırlar  yağcılık  ve  yalakalık  yaparlar.

İbadet  ve  amel  yaparken  Allah  rızası  için  yapılmalıdır.  76/  İnsan 8. “Onlar,  kendi  canları  çekmesine  rağmen  yemeği  yoksul,  yetime  ve  esire  yedirirler.”  76/ İnsan  9. “ Biz  sizi  Allah  rızası  için  doyuruyoruz;  sizden  ne  bir  karşılık  ne  de  bir teşekkür  bekliyoruz.”  Allah  rızası  için  yapılan  bir  yardımdan  herhangi  bir  menfaat veya karşılık beklenmemelidir,  karşılık  sadece  ve  yalnız  Allah’tan  beklenmelidir.  Bir  ihtiyaç  sahibini  kendi  cemaatinden,  tarikatından,  veya  siyasi  görüşünden  ya da,  siyasi olarak  yapacağı  yardım  karşılığı  oy  hesabıyla  yapmak yardımın sevabını yok edebilir,  yani  başkalarının  övgüsünü  kazanmak  için  yapıyorsa  o  hayra,  şeytan  ve  nefis  ağırlığı  yön  vermektedir,  o  yapıla  amelden  hayır  olmaz.  9/ Tövbe  17.  “…Onların  bütün  işleri  boşa  gitmiştir…”  Yani Dindarlık, birtakım şekli merasimlerden önce iman, tasdik ve Allah  içindir.”

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Bu site, istenmeyenleri azaltmak için Akismet kullanıyor. Yorum verilerinizin nasıl işlendiği hakkında daha fazla bilgi edinin.