İNSANIN, GELİŞMESİ SEVAP VE GÜNAH İŞLEMESİ.
İnsan hiçbir zaman bitki veya hayvan
olamaz. İnsan varlığının gerektirdiği
onur burcuna oturarak yani (ahseni
takvim) en güzel yaratılış, Allah’a en
yakın noktada bulunur, yahut ta taşıdığı
emanetlere hıyanet ederek aşağıların
en aşağısına yani (esfele sefilin) e sürüklenir.
İnsan bunları kendi hür iradesiyle
yapacak bir varlık olarak yaratılmıştır,
insan hür iradesiyle bu kabiliyetleri ya
güzele Allah’a kulluğa, sonucu cennet,
ya da aşağıların en aşağısına kötülüğe
cehenneme gitme şartını kendisi oluşturur
ve hayvanlardan aşağı dereceye
düşer. Yaratılışta esas olan serbestlik
ve günahsızlıktır, ama insan önüne
konan bu düzeni kendi iradesiyle bozuyor
ve günah denen sürçme, sapma
ihmal ve sonunda ısrarı neticesinde
sapıtma ve şirki oluşturur. İnsan gelişmesi
ve güzeli yapması gerekirken,
hayatını kendi hür ve serbest iradesiyle
kötülüğün ve sonucu cehennemin
hazırlatıcısı olmaktadır.Bu konularla
ilgili ayetlere bir bakalım. 7/ Araf 179.
“ Ant olsun Biz cinler ve insanlardan
bir çoğunu (kendi tercihleri sonucu)
cehennem için yaratmışızdır.
Onların kalpleri vardır ama onunla
kavramazlar, gözleri vardır onunla
gerçeği göremezler, kulakları vardır
ama onunla iyilikleri işitmezler. İşte
onlar hayvanlar gibidir, hatta daha da
şaşkındırlar. İşte asıl gafiller onlardır.”
25/ Furkan 44. “ Yoksa sen onların
çoğunun gerçekten söz dinleyeceklerini
mi sanıyorsun? Hayır onlar hayvanlar
gibidir, hatta onlar yolca daha
da sapıktırlar, çünkü sürü içgüdüsüyle
hareket edip davranırlar.” Ayette
hayvanların kötülendiği sanılmasın
onlar dünyanın dengesi için olmazsa
olmazlarıdır. Hayvanlar hissiyatları
ile hareket ederler, onların hareketlerinin
sonucu kendilerine verilen kabiliyet
sonucudur. Hayvanlara ilahi vahiy
gelmemiştir, ilahi vahiy insanlara
ve cinlere yani iradeli olan varlıklara
gelmiştir. Bunun sonucunda insanlar
ve cinler ilahi tebliğe uymayıp sadece
duyumlara veya hissiyatlarına göre
hareket etmelerinden hayvanlara benzetilmiş
ve onlardan aşağı denilmiştir.
Yani fıtratını bozarak iyiden kötüye
yönelmek, davranışlarında ahlak ve değer
kaygısı taşımamaktır. 95/ Tin 4. “
Doğrusu Biz insanı en güzel kıvamda
yaratmışızdır.” Allah insanı yaratılışta
en iyi yaratmıştır, fakat en iyi bozulunca
da en kötü olmuştur. Eğer
kendisine verilen melekelerini doğruya
kullanırsa melekleri geçer, eğer
yanlış kullanırsa Allah’la ayaklaşacak
kadarda aşağıların aşağısına da düşer.
Erdemli, dürüst ve sorumlu davranıp
yükselip tekamül yoluna yolculuk yapar.
Din dilinde günah, sürçme, sapma ihmal,
ısrarında şirktir, bunlar insanın
tekamül yükseliş yürüyüşünü aksatan
insan hayatını mutsuzluğa, kaosa ve
sonucunda cehenneme götüren yapılan
işler ve amellerdir. Mesela şu
ayetler gibi, 30/ Rum 41. “ İnsanların
bizzat kendi elleriyle işledikleri yüzünden
karada ve denizde düzen bozuldu,
Allah, yaptıkları kötülük sonucu
bir kısmını dünyada iken onlara tattıracaktır,
umulur ki kötü yoldan dönerler.”
42/ Şura 30. “ Başınıza gelen her
musibet, kendi ellerinizle yaptıklarınız
yüzündendir, üstelik Allah çoğunu da
affeder.” Ayetlerde, kötü fiillere ibret
olsun diye dünyada iken verilen cezanın
bir kısmını denmektedir ve asıl
cezanın ise ahrette olacağı belirtilmektedir.
Zaten eğer, Allah yapılan kötülüklerin
cezasını hemen verseydi o
zaman düzen bozulurdu. Mesela, 35/
Fatır 45. “ Eğer Allah, yaptıkları yüzünden
insanları hemen cezalandırsaydı
yeryüzünde hiçbir canlı yaratık
bırakmazdı.