KOYUN
Eti, sütü, derisi ve yününden faydalanılan, yani her şeyi ile insana faydalı olan bu hayvan, insan hayatında büyük bir faydası olan nimettir. Araplar, bazen hayvanların erkeklerini, bazen dişilerini, bazen de bunların yavrularını haram sayıyorlardı. Allah bunların doğru olmadığını ayetle açıklamıştır. 6/ Enam 143. “ Dişi ve erkek olarak sekiz eş yarattı: Koyundan iki, keçiden iki. De ki: Allah, bunların erkeklerini mi, dişilerini mi, yoksa bu iki dişinin rahimlerinde bulunan yavruları mı haram etti? Eğer doğru iseniz bana ilimle söyleyin.” 38/ Sad 23. “ Onlardan biri şöyle dedi: Bu kardeşimdir, onun doksan dokuz koyunu var, benimse bir tek koyunum var, böyleyken onuda bana ver dedi ve tartışmada beni yendi.” 38/ Sad 24. “ Davud: Ant olsun ki, senin koyununu kendi koyunlarına katmak istemekle sana haksızlıkta bulunmuştur. Doğrusu ortakçıların çoğu birbirlerinin haklarına tecavüz ederler. Yalnız iman edip te iyi işler yapanlar müstesnadır…” Rivayet odur ki, Davud (a.s.) mescitte ibadet ettiği için muhafızlar gelenlerin girmesine izin vermeyince, sözü edilen iki davacı, Hz. Davud’a suikastta bulunmak isteyen iki düşmandı. Çevrelerinde muhafızları görünce, maksatlarına ulaşamayacaklarını anlayınca bu yapmacık davayı uydurmuşlardır. Bu durumu Allah insanlığa açıklıyor.
20/ Taha 17. “ Şu sağ elindeki nedir, ey Musa? “ 20/ Taha 18. “ O, benim asamdır dedi, ona dayanırım, onunla davarlarıma ( koyun ve keçi) yaprak silkelerim; benim ona başka ihtiyaçlarım da vardır.” 28/ Kasas 23. “ Musa, Medyen suyuna varınca, orada hayvanlarını, davarlarını ( koyun ve keçi ) sulayan bir çok insan buldu. Onların gerisinde de hayvanlarını engelleyen iki kadın gördü. Onlara, derdiniz nedir? dedi, şöyle cevap verdiler. Çobanlar sulayıp çekilmeden biz onların içine sokulup hayvanlarımızı sulayamayız, babamız da çok yaşlıdır.” 28/ Kasas 24. “ Bunun üzerine Musa, onların yerine davarlarını sulayıverdi. Sonra gölgeye çekildi ve Rabbim doğrusu bana indireceğin her hayra yardımına muhtacım dedi.” 21/ Enbiya 78. “ Davud ve Süleyman’ı da an. Bir zaman, bir ekin konusunda hüküm veriyorlardı, bir gurup insanın koyun sürüsü, geceleyin başı boş bir vaziyette bu ekinin içine dağılıp ziyan vermişlerdi. Biz ise onların hükmünü görüp bilmekte idik.” Ayetin ana hükmü, Adaletin hatırı her hatırın önünde olmalıdır. Adalet arayışı hiçbir hatıra kurban edilmemelidir. Adalet mülkün temelidir ve bu böyle devam etmelidir. Bu hayvanlar Allah adına kurban edilebilen hayvanlardan bir guruptur.