KURAN, FITRAT VE İNSAN İLİŞKİSİ-3
Bütün Nebiler insanlara Allah’tan başkasına ibadet etmemelerini söylemişlerdir. 11/ Hud 2. “ De ki: Bu Kitap Allah’tan başkasına ibadet etmemeniz için indirildi. Şüphesiz ki ben, Allah tarafından size gönderilmiş bir uyarıcı ve müjdeleyiciyim.” 11/ Hud 26. “ Allah’tan başkasına tapmayın, Ben, size gelecek elem verici bir günün azabından korkuyorum.” Yine 12/ Yusuf 40 = 17/ İsra 23= 36/ Yasin 60, 61= 41/ Fussilet 14= 46/ Ahkaf 21. Gibi. Uyulması gereken fıtrattır, fıtrat, varlıkların temel yapısını ve bu yapıyı oluşturan yaratılış, değişim, gelişim ilke ve kanunlarını ifade eder. İnsanların, hayvanların, bitkilerin, yeri, göğün yani her şeyin yapısı ve işleyişi buna göredir. İnsanın içinde ve çevresinde görüp durduğu ayetler fıtrat ayetleridir, Kuran ise fıtratın kelama söze yazıya dönüşmüş halidir.
İmtihan hür irade ve ortamda yapılır, insan, karar alırken de uygularken de hür iradesiyle almalı ki bir değeri olsun. Fıtrata aykırı davranan, önce irkilir, sonra ya vazgeçer, ya da devam eder. 16/ Nahl 106. “ Kim inandıktan sonra Allah’ı görmezlikten gelir, kafir olursa kalbi iman ile huzur bulmuşken baskı altında bırakılmış başka; ama kim içini küfre açarsa üstüne Allah’ın gazabı çöker, onların payına düşen büyük bir azaptır.” 4/ Nisa 115. “ Doğru yol kendisi için apaçık belli olduktan sonra kim o Elçiden ayrı düşer ve müminlerin yolundan başka bir yola girerse onu gittiği yolda bırakır ve Cehenneme sokarız, ne kötü hale gelmedir o.” Fıtrata uyanlar, benliklerini koruyan, doğru olduğu için dine uyanlardır.
Fıtrata uymayanlar: 30/ Rum 43. “ Allah katından, dönüşü olmayan bir gün kıyamet günü gelmeden önce yönünü o gerçek dine çevir. O gün insanlar bölük, bölük ayrılacaklardır.” 44. “ Kim kafir olursa kafirliği kendi aleyhinedir, kim de iyi iş yaparsa kendileri için hazırlık yapmış olurlar.” İnsanların çoğunun müşrik olması, çoğunun fıtrata uymaması demektir. Müşrik , ortak koşana denir, otaklık en az iki şey arasında olur. Bunlardan biri daima Allah’tır, ikincisi değişir, bazen değer verilen bir varlık, bazen de bir ruhani olur. Allah’a ortak sayılan bu varlıklara, Allah’a ait özellikler yakıştırılır, Allah ile bitecek işin, ancak onların araya girmesi ile olacağına ve onların yüzü suyu hürmetine Allah’a yaklaşacaklarına ve dualarının kabul olunacağına inanılır. Bunları tarikatların bütün kitaplarında bulabilirsiniz, mesela Muhammed b. Abdullah Hani Adap 1976 baskı sayfa 172. Böylece kişi, Allah’tan önce bu aracılara kul olurlar.