KURAN’DA BOŞANMA KONUSU NASILDIR? – 3

Allah,  boşanmış  kadınların  bekleme  sürelerini,  bekleme  süresi  içinde  aileyi  ıslah  için  kocanın  karısına  tekrar  dönmesinin  daha  hayırlı  olduğunu  ve  karı  kocanın  iyi  geçinmelerinde  önemli  rol  oynayan  karşılıklı  hakları  beyan  ettikten  sonra,  talak ( boşamak)  il  ilgili  diğer  hükümleri  bildirmiş  ve  şöyle  demiştir.   2/ Bakara  229. “ Boşamak  iki  defadır.  Sonrası,  ya  bilinen  usulde  tutmak,  ya da  iyilikle  salıvermektir.  Kadınlara  mehir  olarak  verdiğiniz  şeyi,  kadın  erkek,  Allah’ın  çizdiği  hududu  ihlal  etmekten  korkmadıkça  geri  almanız  size  helal  olmaz.  Fakat  onların,  Allah’ın  çizdiği  hududu  ihlal  etmelerinden  korkarsanız,  bu  taktirde,  kadının  kocasına  verdiği  fidyede  ikisi  üzerine  bir günah  yoktur.  Bunlar  Allah’ın hudududur,  ona  tecavüz etmeyin..”

Cahiliye,  devrinde  Araplar  arasında ki,  adete  göre,  bir  erkek,  karısına  kızdığı  zaman,  onu  boşar,  bir  müddet  sonra  tekrar  alır,  yine  boşar,  tekrar  alır,  boşar  ve  böylece  alıp  boşamalar  devam  edip  giderdi.  Kısacası  erkeğin,  karısını  boşayıp  ona  tekrar  dönmesinin  haddi  hesabı  olmazdı.  Bu  haliyle  kadın,  erkeğin  elinde  bir  oyuncak  gibiydi  ve  bu  boşamalarla  kadına  dilediği  kadar  işkence  edebiliyordu.  Allah, kadını   oyuncak  olmaktan  kurtarmak  ve  kocanın  boşama  yoluyla  ona  işkence  etmesini  önlemek  için,  erkeğin  boşama  hakkını  geri  vermiş  ve  talak  boşama  iki  defadır  buyurmuştur.

Talak,  din  dilinde  nikah  bağını  çözmek,  yani  boşamak  manasına  gelir.  Buna  göre  erkek,  hanımını  ancak  iki  defa  boşayabilir  ve  süre  içinde  hanımına  iki  defa  daha  geri  dönebilir.    2/ Bakara  230. “ Erkek  karısını  üçüncü  defa  boşarsa,  artık  o  kadın,  başka  bir  eşle  evlenmedikçe  ilk  kocasına  helal  olmaz.  Eğer  bu  eş  onu  boşarsa,  Allah’ın  hududunu  koruyacaklarını  zannettikleri  takdirde  birbirlerine  herhangi  bir  günah  yoktur.  Bunlar,  Allah’ın,  bilen  kimseler  için  açıkladığı  hudutlardır.”    Bu,  bakara  230.  Ayette  boşama  üç  defa  deniyorsa da,  üçüncü  boşamanın  artık  dönüşü  yoktur.  Hanımını  ilk  iki  defada  boşayan  erkek,  her  iki  defa  boşamadan  sonra  üç  hayız  süresi  içinde tekrar  hanımına  dönebilir,  ancak  üçüncü  boşamadan  sonra  hanımına  tekrar  dönmesi  mümkün  değildir.

Üçüncü  defa  kocası  tarafından  boşanan  kadının  güzellikle  salıverilmesi,  evlilik  bağı  kalmamış  ve  yalnız  bırakılmış  bir  insana,  her  zamankinden  daha  fazla  saygı  gösterilmesi  ve  bilhassa  başka  bir  adamla  evlenmesine  rıza  göstermeyecek  olan  ilk  koca  tarafından  ona  kötü  muamele  yapılmaması  manasınadır.  Hanımını  üçüncü  defa  boşayan  erkeğin,  kadının  başka  bir  adamla  evlenmesine  rıza  gösterse de  göstermese de  ona  tekrar  dönmesi  mümkün  değildir.  Ayette,  böyle  bir  boşanma  olduğunda  erkeğin  evlenirken  talak  mukabili  olarak  karısına  verdiği  mehiri  ve  diğer  şeyleri  geri  almasının  kendisine  helal  olmadığı  açıklanmıştır.  Ancak,  eğer,  kadın  ayrılırken  mehrini    kendi  rızasıyla  eski  kocasına  verirse,  yahut,  kadın  kocasına  fidye  verirse,  erkeğin  bunu  almasında  herhangi  bir  günah  yoktur.  Allah’ın  koyduğu  hududu  ihlal  etmekten  korkan  kadın da,  kocasından  boşanma  isteyebilir  ve  boşanması  için  erkeğe  mehrini  iade  edip,  fidye  verebilir.  İşte  erkekle  kadın  arasında  böyle  bir  anlaşma  yapılabilir  yapılan  bu  anlaşmadan  dolayı  herhangi  bir  günaha  girmezler.

2/ Bakara  230.  Ayette  üçüncü  defa  boşama  olursa,  meşru  yollardan,  başka  bir  adamla  evlenmesi  gerekir  ve  yine  meşru  bir  boşanma  sonrası  sonucu  tekrar  ilk  boşandığı  kocasıyla  evlenebilir.  Bir  hadisle  olayı  açıklamaya  çalışalım.  Hz.  Ayşe  annemiz  demiştir ki:  “Bir  gün  Rifa’anın  karısı  Peygambere  geldi  ve  dedi ki:  Ben  Rifa’anın  yanındaydım,  beni  üç  talakla  boşadı  ve  boşamayı  kesinleştirdi.  Ben de  Abdurrahman  ibn  Zübeyr  ile  evlendim.  Fakat  Abdurrahman’ın    tenasül  organı  şu  elbisenin  saçağı  gibi  gevşek…Hz.  Peygamber  gülümseyerek  kadına  şöyle  buyurdu.  Sen  eski  kocan  Rifa’aya  tekrar  dönmek mi  istiyorsun?  Hayır  sen,  Aburrahman’ın    balcağızını,  oda  senin  balcağızını  tatmadıkça  yani  birbirinizle  cinsi  münasebette  bulunup  onun  tadını  almadıkça  bu   tekrar  dönüş  olmaz.” ( Buhari,  sahih, VI.  182 =  Müslim,  sahih,  II,  1055.)

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Bu site, istenmeyenleri azaltmak için Akismet kullanıyor. Yorum verilerinizin nasıl işlendiği hakkında daha fazla bilgi edinin.