SİYASET 4
4/ Nisa 59.” Ey iman edenler! Allah’a, Peygambere ve aranızdan olanların da, branşlarında yetkili ve yönetici sahibi olanlara itaat edin. Eğer bir konuda anlaşmazlığa düşerseniz o konuyu Allah’ın Kitabına ve Peygamberine götürün, tabi ki, Allah’a ve ahret gününe inanıyorsanız. Bu, en güzel seçimdir ve sonucu da en verimli olanıdır.” Şimdi Hz. Peygamberden bir misal verelim. Hz. Peygamber, Mekke’yi fethedince, Kabe’ye bakan, o zaman daha Müslüman olmamış Osman b. Talha Kabe’nin kapısını kilitlemiş ve Kabe’nin üzerine çıkmış, anahtarı vermeyerek, Peygambere, senin Peygamber olduğuna inansam anahtarı verirdim der. Hz. Ali Osman b. Talha’dan anahtarı zorla alır Kabe’nin kapısını açar. Hz. Peygamber içeriye girer namaz kılar, namazdan sonra Peygamberin amcası Abbas Kabe’nin anahtarının ve Kabe’ye bakılıcılığın kendisine verilmesini istemiş.
Peygamberimiz de ,Ali’ye Kabe’nin anahtarını ve bakıcılığını Osman b. Talha’ya verilmesini söyler. İşte sünnet. Önemli olan yakını da olsa eğer ehli değilse görevin o kişiye verilmemesidir. Bu olay çoğumuzun ezberini bozan olaydır.
Şimdi, sahabelerin, seçimle iş başına nasıl geldiklerine bir bakalım. Siyer kaynakları, seçimin şöyle yapıldığını naklediyorlar. Peygamberimizin, ölümünden hemen sonra, sahabelerden bir kısmı , Said oğullarının çardağının gölgeliğinde toplanarak, milletin yönetimini üstlenecek birilerini seçmek için konuyu konuşmaya başlamışlardır. Bunları gören Ebu Ubeyde bin Cerrah, Peygamberin cenaze defniyle meşgul olan kimselere haber vermek için gelip, Hz. Ömer’i durumdan haberdar etti. Sonra, Hz. Ebu Bekir’i alarak Said oğulları gölgeliğine gelirler. Ensar’dan Hazreç liler kendil reisleri olan Sa’d bin Ubade’yi reis seçmek istiyorlardı. Evs kabilesinin reisi Üseyd bin Hudayr, Ebu Bekir’in yanında idi. Hazreçin isteği olursa, halifeliği Hazreç kabilesine verilmesinin doğuracağı sonuçları hesap edildi. Eski asabiyetin yenden canlanacağının endişesini düşündüler. Kabileler asabiyetten çok çekmişlerdi. Habbab bin Münzir şöyle demiş. Bizden bir reis, sizden de bir reis olsun diyerek Ensarın faziletlerinden bahseder. Hz. Ömer bu konuşmaya cevap vermek ister, fakat Hz. Ebu Bekir Ömer’i susturur ve ileri atılarak şöyle seslenir. #kemalyavuz